sâmbătă, 29 septembrie 2018

Jurnal de vacanță - Cum am calatorit în Israel (II)

dead sea
Orice călătorie în Israel trebuie marcată cu o vizită pe ţărmul Mării Moarte. Este o experienţă unică ce nu trebuie ratată.

Într-una din zile, am oprit timp de o oră pe țărmul Mării Moarte, pentru o bălăceală și o relaxare pe cinste.

Care este treaba cu Marea Moartă


Pe țărmul mării este o stațiune de tratament, stațiune unde vin oameni din toată lumea pentru a se trata de diverse afecțiuni ale pielii și afecțiuni respiratorii. Se plătește intrare sau se pot cumpăra produse cosmetice de la magazinul din apropiere, de unde se primește un voucher de intrare, dar cred totuși că este o facilitate numai pentru grupuri.



Bineînțeles că nu am rezistat și mi-am cumpărat un exfoliant de corp și un plic cu sare de baie.

Odată ajuns pe malul mării nu mai stai pe gânduri, arunci șlapii din picioare și te arunci în apă. Daaar....chiar dacă știi că ești la Marea Moartă, tocmai te-ai mirat că termometrul din spatele tău arată 40 de grade la ora 16:00, tot te ia prin surprindere țărmul încins.

Nu este nisip, evident, este o podea de sare foarte, foarte încinsă. Până faci câțiva pași în apă te tot frigi la tălpi și te gândești la cât de buni ar fi fost niște ”aqua shoe-și”.

Mai înaintezi un pic și hopa sus picioarele și te pui pe plutit.

Apa este atât de sărată încât poţi pluti în voie fără să fie nevoie să înoţi.

Există riscul ca apa să te ridice, iar dacă nu eşti atent te poţi răsturna şi nu este chiar de dorit să îţi intre apă în ochi sau în nas. Scufundările şi stropitul cu apă sunt interzise şi se înţelege de ce.

Pe fundul mării este nămol, nu se afundă picioarele în el, este un nămol tare. Bine, nu peste tot, mai sunt și porțiuni mai moi, dar nu este deranjant. Te poți ridica oricând în plută pentru a trece de porțiunile care nu îți convin.

Pe lângă sare, apa este foarte bogată în sulf, brom, magneziu ș.a. Bineînțeles că am vrut să știu ce gust are și am pus un deget pe limbă. Este foarte amară, iar datorită conținutului bogat în tot felul de substanțe, este foarte uleioasă.


israel
Apa este caldă, foarte caldă. Te simți ca și cum ai face o baie în cadă. Dacă ai gânduri de răcorire, ai greșit marea. Cu apa caldă și 40 de grade afară nu prea ai șanse să te răcorești, dar te poți relaxa pe cinste.

Se recomandă ture de cate 20 de minute urmate de 10 minute de pauză. Asta din cauza sării.

Eu am stat toată ora pe care am avut-o la dispoziție. Nu am pățit nimic, totuși cred ca treaba aste repetată mai multe zile ar putea avea repercursiuni. Dacă am avut o oră la dispoziție, am profitat de ea din plin.






Câteva informații despre Marea Moartă


Se află la 427 m sub nivelul mării, fiind astfel punctul cel mai jos de pe glob

Este de fapt un lac foarte sărat, iar singura apă curgătoare care o alimentează este râul Iordan. Nivelul apei scade anual cu un metru, iar pericolul secării este foarte mare.

O informaţie pentru care nu am surse decât cele auzite, ar fi că se fac completări cu apă pentru a preveni sau întârzia acest pericol. Există un plan de salvare a ei, ce prevede săparea unui canal de 300 km până la Marea Roșie.

În anul 2011 nivelul salinităţii apei era de 34%, fiind astfel cea mai sărată apă din lume. Acest nivel al salinităţii fiind de aproape zece ori mai mare decât al oceanului planetar.

Numele de Marea Moartă vine, cum ştim cu toţii, din cauza salinităţii foarte mari a apei, care este neprielnic vieţii. Totuşi anumite bacterii pot supravieţui în aceste condiţii. Sunt bacterii care pot descompune sulful şi celuloza, dar și câteva specii de plante.

În partea estică a mării, pe teritoriul Iordaniei, se găsesc așezările Numeira și Bab Edh Dhra, care se crede că ar fi așezările Biblice Sodoma și Gomora.

Cam atât despre Marea Moartă. Sper că v-am captat atenţia şi nu v-am plictisit cu atâtea informaţii.

Ne vedem şi cu partea a III-a în care voi povesti despre ultimele zile în Israel şi experienţa din Nazareth.


                                                                                                     
                                                                                                                           ...va urma



Un comentariu:

  1. marea asta moarta e un fel de lacul nostru sarat pe vremuri :)) vorba vine, ca e mult mai sarata, dar e pe acolo. adevarul e ca mi-ar placea sa ajung... ce sa mai, orice vizita e un castig!

    RăspundețiȘtergere